søndag den 28. august 2011

Målsætninger for September

Nu har jeg læst en del om LCHF her i sommerferien og der er et par tips jeg vil tage med mig nu hvor ferien er slut og jeg for alvor vil tænke på at spise endnu mindre kulhydrater:

Sødemiddel - Jeg har altid haft sødemiddel i kaffen, vil nok ikke undvære det helt, så jeg fik i løbet af ferien nedsat mængden. Mål : Mindre sødemiddel i kaffen

Sukrin - Ved ikke reelt om det gælder for sukrin, at det omdannes til glukose som mange af de andre "snyde" sukkerstoffer gør. Deres beskrivelser siger at det ikke gør. Men uanset vil jeg kun bruge sukrin når der alligevel skal laves lidt LCHF lækkert i en weekend eller til gæster, da det som regel alligevel koster ekstra kulhydrater.
Mål : Kun bruge sukrin til noget LCHF lækkert i weekenden.

Cola Zero - Jeg har drukket meget sodavand og selvom det er sukkerfri, så er det ikke sundt, det ved jeg jo godt. Jeg har ikke rigtig troet på det med, at det godt kunne give en større sødetrang pga. de sødemidler der bliver brugt, men nu hvor min sødetrang reelt er helt væk, kan jeg godt mærke sødetrangen snige sig ind med de "normale" mængder jeg drak. Så her i løbet af ferien, har jeg skåret ned fra 5-6 dåser cola til 2 dåser.
Jeg har fundet flere alternativer som en god kop te og så isvand...med en skive økologisk citron... dejligt.
Mål : Max 2 dåser Cola Zero eller andet sukkerfri sodavand.


Man er et vane menneske - Når jeg har været på andre fedtfattige kure førhen, talte man jo timer og minutter til næste hovedmåltid eller mellemmåltid, af den simple grund man gik og var sulten hele tiden og derfor kun kunne tænke på mad. Det har gjort at jeg har brugt klokken meget når det drejede sig om måltider, og skulle spise på de samme tidspunkter for at holde nogenlunde styr på madtrangen.
Det fandt jeg ud af, at jeg stadig gjorde...nu er det jo bare sådan at jeg egentlig ikke er sulten og har ikke behov for de faste tider, for at have kontrol. Mellemmåltider var ikke problemet, dem har jeg jo egentlig afskaffet.
Et af de tip jeg læste var, at man skulle kun spise når man var sulten og måske prøve at tænke på at faste noget af tiden igennem en dagsrytme, prøve at finde ud af hvornår man evt. kunne springe over, da der er lettere at glemme sulten med kulhydratfattig kost...
Mål : Så vidt det er muligt, med en arbejdsrytme,  kun  at spise når jeg er sulten og prøve at glemme sulten ind imellem.

Andre målsætninger jeg tror vil kunne sætte gang i vægttabet


Nødder...
Jeg har spist for mange nødder og kerner om aftenen foran tv'et. Jeg havde aftner hvor jeg egentlig ikke gad finde noget frem og det er nyt og jeg håber jeg kan få flere af disse. Jeg har altid haft spisetrang om aftenen for tv'et eller computer.
Mål : Mindre nødder og kerner og i det hele taget arbejde med ikke at skulle "knase" på noget om aftenen.


Frokost kontra aftensmad - Jeg spiser i kantinen på arbejdet og det er faktisk noget jeg er startet med siden jeg startede på LCHF sidste gang, fordi jeg kan vælge præsis hvad der passer til den kost og der er endda masser at vælge imellem.
Det gør så bare at jeg får to gange varm aftensmad for det meste... ja hvad så... når jeg bare holder mig til få kulhydrater...? Jeg ved det ikke rigtig, på en måde kunne det jo være rart, at jeg kun skulle lave en let lun/kold aftensmad.
Problemet er også at jeg jo forsøger at lave en ugeplan jeg køber ind til og da har jeg ikke nogen ide om hvad frokosten bliver og hvad jeg så skal planlægge til aftensmad, det kan godt give for mange kulhydrater enkelte dage.
Mål :  At finde ud af hvordan jeg skal kunne planlægge ugen inklusiv frokosten og forsøge at kun få én varm ret om dagen.


Mon ikke det skulle være nok at give sig... :)

P.S. Dette er min målsætning for motion til næste måned ;)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar